تبلیغات
کفسابی انجمن حمایت از حقوق مردان - چرا آنها فقط مشغول ساخت فیلم های فمینیستی و سیاه نمایی علیه خانواده ایرانی هستند؟

Imageدر بررسی مصاحبه ها و سخنان سه کارگردان و نویسنده که اقدام به تولید آثار سینمایی فمینیستی و ضد مرد کرده اند متوجه شدیم که این سه نفر، یک دلیل مشترک به مردم و رسانه ها ارائه داده اند و چیزی از پشت پرده سیاست مشترک شان عنوان نکرده اند. هر سه این کارگردان ها و نویسنده ها از طبقه ثروتمند و رو به بالای جامعه می باشند ولی وجه مشترک آنها این است که هر سه دست روی بافت پایین و طبقه مستضعف جامعه گذاشته اند و فقط به مسائلی تمرکز کرده اند که ضد خانواده بوده و در جهت تضعیف بنیان خانواده گام برداشته اند. در حالی که طبقه مستضعف جامعه با مسائلی همچون بیکاری و عدم آشنایی با سبک زندگی صحیح اسلامی رنج می برد این دسته از کارگردان ها فقط اقدام به تولید آثاری کرده اند که تفکری منفی را در جامعه نسبت به شاکله های تشکیل دهنده خانواده ایجاد می کند. در آثار این افراد، همه چارچوب های اخلاقی دینی به چالش کشیده شده و دلیل تولید کنندگان این آثار فقط این بوده که خواسته اند به گوشه ای از چیزهایی که در جامعه اتفاق افتاده است پرداخته باشند. حال ممکن است چنین اتفاقی هیچگاه در جامعه ما نیفتاده باشد و یا خیلی کم باشد ولی با نگاه و توجهی که این دسته از سینماگران به آن کرده اند آن را به یک موضوع فراگیر و رایج در جامعه ایرانی تعمیم داده اند.
حقیقت تولیدات رسانه ای این سینما گران نه از سر دلسوزی برای جامعه است بلکه تنها به خاطر اهداف پلید فرهنگی برای فاسد کردن جامعه ایرانی است. این نظریه در جهان پذیرفته شده است که هر قدر بر روی مسائل مثبت کار فرهنگی صورت گیرد آن ارزش ها بیشتر می شود  و هر قدر بر مسائل فرهنگی منفی توجه شود، آن مسائل بیشتر شیوع پیدا می کند. این نظریه در کتاب راز (Secret) به خوبی تشریح و اثبات شده است. مطمئنا راهبرد رسانه ای روشنفکران در ارائه نمایشی سیاه از جامعه و خانواده سنتی که باعث ایجاد انقلاب اسلامی ایران شده است در این جهت است.

بررسی های ما از مصاحبه های این دسته از کارگران نشان می دهد که آنها هیچ چیزی درباره اهداف پشت پرده شان در تولید آثار ضد خانواده و فمینیستی بیان نکرده اند و فقط خود را موظف به بیان نقاط تاریک و سیاه طبقه پایین جامعه دانسته اند! لیستی از نظرات راست و دروغ این کارگردان ها تهیه کرده ایم که می توانید در زیر مطالعه نمایید. بدیهی است که انتشار این نظرات به معنای درست بودن آنها نیست بلکه هدف، اشنایی با تاکتیک ها و شیوه هایی است که این افراد برای همراه کردن جامعه با خود استفاده می کنند.
Image
منیژه حکمت از کارگران های فمینیستی است که فیلم های وی بیش از آنکه ارائه دهنده مفاهیم مثبت و ارزشی باشد نشان دهنده تصویری سیاه از جامعه ایرانی است. منیژه حکمت متولد ١٣٤١ اراک است. وی فعالیت سینمایی را سال ١٣٧٢ به عنوان دستیاری کارگردان فیلم «دلاوران کوچه دلگشا» به کارگردانی حسن هدایت آغاز کرد. او در کارنامه سینمایی خود تجربه کارگردانی: سه زن (۱۳۸۵) زندان زنان (۱۳۷۹) / نویسندگی (زندان زنان) / مشاور فیلمنامه (سه زن) / بازیگری (آپارتمان شماره ١٣) و همچنین برنامه‌ریزی (۷ مورد) / دستیار کارگردانی (۴مورد) / منشی صحنه (۳ مورد) / / تهیه‌کننده (۸ مورد) / مدیر تولید (۳ مورد) / سرمایه‌گذار (۲ مورد) / جانشین مدیر تولید (یک مورد) / طراح صحنه (یک مورد) و مسوول لباس (یک مورد) دارد. وی در مصاحبه ای با سایت های خبری در پاسخ به اینکه چرا فقط روی نقاط منفی و زشت دست گذاشته است و فیلم های ضد فرهنگی می سازد گفته است:

1. منیژه حکمت: لالایی‌ها نخستین درددل مادران است. هرچه این لالایی‌ها بتوانند صلح‌آفرین باشند تاثیر بیشتری می‌گذارند. کودکانی پرورش می‌یابند که علیه خشونتند و هیچ‌گاه با خشونت همسو نمی‌شوند. در این پروژه ما به دنبال لالایی‌های منطقه بودیم و از این رو ایران را گرفتیم، افغانستان رفتیم، تاجیکستان رفتیم و لالایی‌های عربی را نیز گرفتیم. مستند لالایی همه‌اش تصویر و لالایی است. دیالوگ اصلا ندارد... لالایی‌ها به هم وصل می‌شود و کنسرتی به وجود می‌آورد... کنسرتی برای همه کودکان و مادران جنگ‌دیده است که آسیب‌پذیرترین قشر خشونت‌ورزی‌ها و جنگ‌طلبی‌ها هستند و با فریادشان صلح و آرامش برای تمام کودکان دنیا را طلب می‌کنند.

2. سوال مصاحبه کننده: این اظهارنظر شما برای من جالب است. شما هیچ‌وقت علنا و به طور شعاری ادعا نکردید که یک فیلمساز یا سینماگر فمینیست هستید ولی به صورت عملی همواره رفتار و حرکات حرفه‌ای‌‌تان درباره زنان بوده است. این حرف شما نشان‌دهنده این است که برای‌تان مساله جنبش زنان در ایران دغدغه است. آیا این طور است؟  

پاسخ منیژه حکمت: معلوم است دغدغه است. زنان نیمی از انسان‌های کشور من هستند. هرچه این نیمه پیشروتر و آگاه‌تر باشد حداقلش این می‌شود که کوچک‌ترین رکن یک جامعه یعنی خانواده بارورتر می‌شود، از دامن این زنان کودکانی پرورش می‌یابند که آینده کشور من هستند. هرچه این زنان آگاه‌تر باشند آینده کشور من درست‌تر رقم می‌خورد. من خودم یک زن و یک مادرم. مگر می‌تواند مساله زنان دغدغه من نباشد. یک نمونه برای‌تان مثال می‌آورم: آمار سینماگران زن‌مان را نگاه کنید! در عرصه کارگردانی، پشت صحنه، انیمیشن، فیلم کوتاه، فیلم مستند، برابری می‌کنیم با آمار تمام کشورهای خاورمیانه، این دیگر دم‌دست‌ترین آمار است که از آن آگاهم. کشورهای دیگر منطقه یک درصد شرایط ما را هم ندارند. نمی‌گویم مشکلات فرهنگی نداریم. ما مشکلات فرهنگی داریم، مشکلات اجتماعی داریم، تمام اینها را داریم ولی حرکت رو به جلویی که زنان کشور من از انقلاب تا الان آغاز کرده‌اند را نمی‌توانیم و اجازه نداریم نادیده بگیریم. زن ایرانی از خانه بیرون آمده و به دنبال مطالباتش است. در این حرکتش به دنبال برابری است. به نظر من زن ایرانی در حرکت غیررادیکالش، حرکتی که بسیار آگاهانه و هوشمندانه است، مطالباتش را یکی‌یکی دارد پیگیری می‌کند و به دست می‌آورد. اینها شعور و آگاهی زنان ایرانی است و حالا بیایند در جدول مقایسه زنان کشورها، کشور مرا بگذارند پایین جدول کشورهای خاورمیانه! این نامردی نیست؟ از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بهترین شرایط را در منطقه زن ایرانی دارد؛ از حضور در دانشگاه بگیریم تا حضور زنان در معدن تا زنان پزشک و استاد دانشگاه و نویسنده و... شما روزنامه‌نگارید می‌توانید بروید آمار بگیرید... خب انکار اینها به من برمی‌خورد.

3. سوال مصاحبه کننده: اما وقتی شما ١٤ سال پیش زندان زنان را ساختید به شما انگ سیاه‌نمایی از چهره زن ایرانی زده شد...  

پاسخ منیژه حکمت: ببینید، من آشغال‌هایم را زیر فرش نمی‌دهم! من هیچ چیز را قایم نمی‌کنم. هر ناهنجاری که در کشور من است، وظیفه من و تعهد من است که بحثش را در جامعه پیش بکشم تا کارشناسان بیایند آسیب‌شناسی کنند و راه‌حل برایش پیدا کنند. وظیفه ما است که وقتی در جامعه ناهنجاری‌ای سیر صعودی پیدا می‌کند مطرحش کنیم تا برایش راه‌حل پیدا کنیم. ما نمی‌توانیم مدام قایم کنیم. در جامعه ما الان خشونت، اعتیاد، ایدز، رشوه، فساد و... آمار صعودی دارد. وظیفه من به عنوان شهروندی از میان ٧٠ و خرده‌ای میلیون نفر چیست؟ من در قبال تک‌تک اینها مسوول هستم، هر جوان ایرانی که به سمت خشونت می‌رود، هر جوان ایرانی که معتاد می‌شود من مسوول هستم. من و ٧٠ میلیون دیگر مسوول هستیم. این‌بار را از دوش‌مان برنداریم. این رسالت ما است. وظیفه ما نسبت به کشورمان است.

4. یقینا، بدیهی است که خوشحالم آدمی مثل جنتی وزیرم است، شخصی مانند ایوبی معاونت سینمایی را برعهده دارد. چون ما به هر حال مجبوریم کلیت را ببینیم و کلیت سینما و هنر ایران به نفعش است که جنتی وزیرش باشد و ایوبی معاونش! به هرحال اینها ادبیاتی دارند که این ادبیات می‌تواند کمک‌کننده باشد، به جای آنکه بازدارنده باشد و این اتفاق خیلی خوبی است.

5. اگر بخواهم خیلی واقع‌بینانه صحبت کنم باید اعتراف کنم که ما سینماگر مستقل صرف نداریم، چون هر فیلمی بسازیم باید ارشاد پروانه ساخت بدهد، بعد پروانه نمایش بدهد، همه‌چیز ما را برای تبلیغات باید مهر و امضا کند و البته ممیزی هم که وجود دارد. سینمای مستقل از نظر من در این شرایط تعریفش این است که با بودجه‌ای که خودش به دست می‌آورد هر فیلمی را که دوست دارد بسازد. اما ما مدام قرار است خودمان را ثابت کنیم، سینماگرانی هستیم که سعی می‌کنیم سینمای‌مان را صنعت تعریف کنیم و بودجه‌های‌مان را از بخش خصوصی یا از جیب خودمان تامین کنیم و در میان این رانت‌های بسیار زیادی که وجود دارد حضور نداریم و نمی‌خواهیم هم از رانتی استفاده کنیم و البته آنها هم ما را نمی‌پذیرند که به ما رانتی بدهند بنابراین یک جوری مجبوریم با بودجه‌هایی که خودمان تامین می‌کنیم فیلم‌مان را بسازیم.

6. سوال مصاحبه کننده: الان به نظر شما خانه سینما دست آنهاست یا دست شماست؟  

پاسخ منیژه حکمت: من ورود به خانه سینما نمی‌کنم چون پیچیدگی‌هایی دارد که تا شفاف نشود نمی‌توانم راجع‌ به آن صحبت کنم. از دوره شمقدری اتفاقاتی که افتاده تا الان باید شفاف شود.

7. سوال مصاحبه کننده: الان به نظر شما هنوز هم خانه سینما شعبه دوم وزارت ارشاد است؟ آیا همیشه همینطور بوده؟  

پاسخ منیژه حکمت: گفتم که تشکیلات و صنف را باید تعریف کنیم. البته که همیشه این طوری نبوده. یک مقطع‌هایی خانه سینما مستقل‌تر بوده. ولی مشخصا الان شعبه دوم وزارت ارشاد است. خب من می‌روم مشکلاتم را با خود وزارت ارشاد حل می‌کنم چرا بروم سراغ شعبه‌اش؟ اینکه یک حلقه ١٠ نفره مدام در همه جشن‌های خانه سینما هستند، همان‌ها جایزه می‌دهند، همان‌ها برگزار می‌کنند و هر اشکالی که داشته باشی تو حق اعتراض نداشته باشی دیگر صنف معنی نمی‌دهد. نخستین مطالبه، نخستین تعریف یک صنف این است که بچه‌ها بتوانند منتقدش باشند نه اینکه هر کسی منتقد بود باید حذف و از این دایره کنار گذاشته شود. این صنف نیست. یک صنف باید دغدغه اعضای پنج هزار نفری را داشته باشد نه اینکه یک حلقه‌ای دور هم جمع شوند برای خانه سینما خودشان تصمیم بگیرند، مدام هم از هم تشکر کنند.

سوال مصاحبه کننده: این حلقه چه کسانی هستند؟ از رانت‌بگیرهای قدیم هستند؟    

پاسخ منیژه حکمت: نه، این حلقه همیشه بودند. به نظر من مطبوعات باید رصد کنند چه کسانی هستند.

سوال مصاحبه کننده: یعنی در تمام دولت‌ها این حلقه فرق نکرده؟  

پاسخ منیژه حکمت: نه، رصد کنید، کاری ندارد. این وظیفه مطبوعات است، می‌شود رصد کرد. جشن‌ها را ببینید، عکس‌ها را ببینید، مهمانی‌ها را ببینید. اشکالی هم ندارد سینما را مایملک خود و حق طبیعی خود می‌دانند. انقلاب را از خودشان می‌دانند و برای مردم و مطبوعات عادی شده است.  

8. مگر من فیلم نساختم مگر من بالا نرفتم مگر کسی از من حمایت کرد... ما کارمان را می‌کنیم. ما دغدغه‌مان و مساله‌مان این است که نگرانیم که آدم‌ها نتوانند امیدوارتر باشند، حرکت باید رو به جلو باشد. تلاش‌مان را می‌کنیم و فکر می‌کنیم این درست است. شاید هم ما اشتباه می‌کنیم نمی‌دانم. ما چشم به مدیریت نمی‌دوزیم. ما در عرصه کاری خودمان بر اساس عقلانیت و اندیشه‌مان عمل می‌کنیم. دوران شمقدری از لحاظ تهیه‌کنندگی پرکارترین دوران من بوده. حس می‌کردم نیاز جامعه الان این فیلم‌هاست... من کارم را می‌کردم. اصلا مهم نبود اسم من باشد یا نباشد. وظیفه من اثرگذاری و جریان‌سازی است.

http://rahva.ir/index.php/dialog/751-1394-09-23-09-18-23

Image
همچنین شهرام شاه حسینی که علی الظاهر یک مرد است ولی اقدام به تولید یک فیلم سینمایی سیاه و فمینیستی کرده است. وی در مصاحبه به رسانه علت سیاه نمایی و تمرکز بر زشتی ها و بدی ها که تصویر نادرستی از فرهنگ با محبت و زیبای جامعه ایرانی به جوانان و جامعه می دهد گفته است:

1. شهرام شاه حسینی کارگردان «خانه دختر» در نشست رسانه ای این فیلم گفت: خانه دختر داستان تلخی در جامعهٔ ماست که کمتر کسی جرات رسوایی آن را دارد و همین تابو بودن در موضوع برای من بسیار جذاب بود.  

2. محمد شایسته تهیه کننده فیلم خانه دختر در ادامه جلسه در مورد انتخاب این فیلم نامه گفت: من این فیلم نامه را روی میز برادرم دیدم که پرویز شهبازی آن را به او داده بود که بخواند اما متاسفانه به دلیل مشغله‌ای که داشت فرصت این کار را نکرده بود من به طور اتفاقی فیلم نامه را برداشتم و خواندم و بعد از ۴۰ دقیقه به شهرام شاه حسینی زنگ زدم و گفتم این فیلم نامه از طرف من تایید شده است و تقریبا بعد از ۲ ماه با جمع شدن عوامل ما کار را خیلی سریع کلید زدیم.

3. وی در ادامه گفت: من از اینکه این چنین موضوعی را انتخاب کرده‌ام که تقریبا برای خیلی هنوز خط قرمز است اما در زندگی روزانه مردم جریان دارد خرسند هستم و فکر می‌کنم با استقبالی که از این فیلم شده است در مورد انتخابم اشتباه نکرده‌ام.

4. در ادامه تیموریان بازیگر فیلم در مورد منفی یا مثبت بودن فیلم از دید مردم و منتقدین گفت: منفی یا مثبت بودن در نقش نکته‌ای نیست که من در انتخاب نقش به آن اهمیت دهم بلکه چیزی که در انتخاب‌ها برای من مهم است سناریو قوی و گروه حرفه‌ای است که خوشبختانه در این فیلم هر دو مورد حضور داشتند.
همچنین در ادامه حامد بهداد با بیان اینکه سینما درحال حاضر با فقر سناریوی خوب روبه رو است گفت: متاسفانه سینمایی که در حال حاضر وجود دارد سینمایی فقیر از لحاظ موضوع، سناریو و حتی مالی است و امید است در آینده ما کمتر شاهد چنین بحران‌هایی باشیم که در حال حاضر دامن گیر سینمای ایران شده است.
در ادامه آزادی فر بازیگر فیلم از اینکه در چنین فیلمی بازی کرده است بسیار ابراز خوشحالی کرد و گفت: من خودم تا به امروز که اکران فیلم بوده است نسخهٔ نهایی آن را ندیده‌ بودم اما از اینکه چنین نقشی را ایفا کرده‌ام بسیار خوشحالم و یکی از افتخارات من در کارنامهٔ سینمایی‌ام خواهد بود.

http://cinemapress.ir/news/60160

Image
همچنین تهمینه میلانی نیز از کارگردانان فمینیستی است که فیلم های سیاه زیادی از وضعیت زنان ایرانی ساخته است که بسیاری از آنها مجوز نگرفته است و بسیاری نیز مجوز گرفته است. وی در مصاحبه با رسانه ها به نکاتی اشاره کرده است که قابل توجه است:

1. این، حرف بسیار بزرگی است؛ اگر موفق شده باشم بیانیه ای سیاسی در فیلم هایم ارائه دهم فردی قدرتمند هستم. اما خودم این حرف را قبول ندارم. البته اولویت من در سینما مطرح کردن مسائل زنان است؛ زنانی از طبقه متوسط که کمتر به آنها پرداخت می شود ، احساس می کنم شناخت خوبی از ایشان و مسائلشان دارم. بنابراین در فصلی از فعالیت هنری ام فیلم هایی مثل «دو زن»، «نیمه پنهان»، «واکنش پنجم» و «زن زیادی» را ساختم؛ فیلم هایی با رویکرد مسائل زنان. و مسأله من در این فیلم ها خیانت (زن زیادی)، حضانت (واکنش پنجم)، هویت فردی (دو زن) و ... بود. بعد از این دوره، در فصلی جدید از کارهایم متأسفانه با زدن برچسب فمینیستی به سینمایی که درباره مسائل زنان فعال بود، از ساختن این قبیل فیلم ها ممانعت به عمل آمد. من چندین فیلمنامه با محوریت مسأله زنان به ارشاد فرستادم که رد شد. بنابراین به علایق ثانویه ام روی آوردم؛ «سوپراستار» یکی از آنهاست. فکر می کنم «سوپراستار» ادامه «افسانه آه» است و «تسویه حساب» ادامه «دو زن». تسویه حساب 4 سال پیش ساخته شد و به مدت 3 سال توقیف ماند که این نشانه یی از اخطار بود. بنابراین من «سوپراستار» و بعد از آن «یکی از ما دو نفر» را ساختم. فیلم «یکی از ما دو نفر» به طور مستقیم به مسأله زن نمی پردازد و اصلاً مسأله آن، حقوق زن و مسائل مربوط به آن نیست. اما قهرمان آن زن است. زنی را تصویر کردم که می خواهد در جامعه و در زندگی فردی و اجتماعی اش «انسان» باشد و تلاش من نشان دادن این واقعیت بود که انسان ماندن چقدر در جامعه ی امروز ایران دشوار است. متاسفانه دروغ و ریا، حسادت و تنگ نظری و نگاه جنسیتی به زنان روز به روز در جامعه بیشتر می شود. همانطور که در فیلم می بینید سارا زن جوانی است که با بسیاری از مشکلات در جامعه روبروست، اما چون در خانواده ای بزرگ شده که به او درست رفتارکردن را یاد داده اند، می تواند در برابر مشکلات ایستادگی کند و برخلاف ظاهر ظریف و شکننده اش (اشاره به دیالوگی از شخصیت زن فیلم) از درون قوی است و برای حفظ اصول و اعتقادش مقاومت می کند. آنچه در این فیلم بیان می شود، مستقیماً مسأله حقوق زنان نیست اما بهر حال یکی از مسائل زنان در جامعه ی امروز ایران است .

2. سینمانگار: من به عنوان مخاطب مرد فیلم های شما، درزمان تماشای فیلم به خصوص آثار اخیرتان احساس می کنم، نگاهی یک سویه به جامعه مردها دارید. گاهاً دیده شده که مردها را به یک شکل ترسیم کرده اید و آن ها را در یک دسته جای داده اید.  

تهمینه میلانی: فکر می کنم اشتباه می کنید. باید دید که در آن فیلم مفهوم مورد نظر من چه بوده است. در فیلمی که راوی مسأله حضانت است در یک سو پدربزرگ یا عموی بچه است و در سوی دیگر زنی که شوهرش را از دست داده است. در این قصه دیگر جایی برای نمایش مرد خوب وجود ندارد؛ چرا که مرد اصلی فیلم یک سوی دعواست. در واقع اگر مشکل به این صورت مطرح نشود، درامی شکل نمی گیرد. یا مثلاً برای ساخت فیلمی مثل «دو زن» یک سوی ماجرا مردی است با نگاه و نظراتی ویژه درباره زن و در سوی دیگر زنی قرار دارد که آن نظرات را قبول ندارد. در این قصه جایی برای نمایش مرد خوب وجود ندارد. شما به عنوان مخاطب فیلم باید بر این متمرکز شوید که مسأله من در این فیلم چیست. مثلاٌ «آتش بس» را در نظر بگیرید. «آتش بس» مستقیماً به مسأله حقوق زنان نمی پردازد. مرد و زنی در فیلم هستند که هر دو به یک میزان با کودک درون خود بیگانه اند، هر دو زیبا، تحصیلکرده و خانواده دار هستند و هر دو طنز کلامی و رفتاری دارند، دوست داشتنی اند و نمی توان یکی از دو سمت داستان را مهمتر دید. چون مسأله فیلم کودک درون است. در این فیلم نقد شخصیت مرد قصه در حد همان کودک درون است. بنده بارها هم گفته ام، که من در مورد روابط مرد سالاری و مردان قابل نقد فیلم می سازم وگرنه چه بسیار مردان خوبی در اطراف ما که قابل نقد نیستند و طبعاً جایی در فیلم های من ندارند. خوشبختانه در زندگی خصوصی من اغلب مردان قابل تقدیر بوده اند. من پدر بسیار فهمیده، برادرهای خوب و همسر بی نظیری دارم. مردهای اطراف من آنقدر خوب هستند که من سعی می کنم دیگر مردان را هم به سمت و سوی فکری آنها بکشانم . فکر می کنم می توانم رفتار غلط اجتماعی بسیاری از انسانها را نقد کنم. چرا که خوبی ها را دیده ام، می دانم که رابطه زن و شوهر می تواند مثلاً شبیه رابطه ای باشد که من با همسرم دارم. بنابراین برای درک بهتر فیلم های من باید محتوای کلی فیلم را در نظر بگیرید نه اینکه آن را به تمام انسانها تعمیم بدهید. اینکه از دیدن پزشکی بد در فیلم نتیجه بگیریم همه پزشکان بد هستند به واقع معقول نیست؛ زیرا ما در حال بررسی یک مورد یا یک گروه هستیم و نه همه جامعه. تلاش من این است که با نشان دادن کاستی ها مثل فیلم «زن زیادی» آینه ایی در پیش چشم مردی بگذارم که به زنش خیانت می کند، او فقط در پی ایجاد رابطه با زنی دیگر نیست، او در واقع به همسرش صدمه می زند، و این رفتار قابل نقد است. طبیعی است که مردی که به زنش خیانت کرده، فیلم را نمی پسندد.

سینمانگار: بنابراین، قاطعانه برچسب فمینیستی را که به شما زده شده، نفی می کنید؟    

تهمینه میلانی: من فمینیسم را تا جایی قبول دارم که با پرداختن به کاستی ها به تعادل نزدیک شود. تا نقدی صورت نگیرد اثرگذاری هم وجود نخواهد داشت. خاصیت فیلم های من اساساً همین است که در سطح اجتماع چالش ایجاد می کند. حتی کسی که با نقد تند با فیلم من برخورد می کند کمک می کند تا فکر من بازتر شود؛ باعث می شود که من فکر کنم چه چیزی در پس افکار من بوده که به مذاق او خوش نیامده است. وگرنه با ساخت فیلمی خنثی که همه بگویند خوب است و به کسی هم برنخورد، کاری اجتماعی که هدف من است انجام نمی شود.  

3. گفتید «دو زن» را بهترین فیلم من می دانید، جالب است که بدانید برخورد منتقدین بااین فیلم بسیار تند و گاه کوبنده بود. اعتراض آنها به شخصیت احمد (آتیلا پسیانی) که به زعم من با او همذات پنداری می کردند، بسیار تند بود. حال آنکه احمد فیلم «دوزن» اصلاً مرد بد به معنی متداول در جامعه نبود. آدمی معمولی بود که اعتیاد، دست بزن، دوست ناباب و ... نداشت؛ مرد خانواده بود و برای زن و بچه هایش هم زندگی خوبی فراهم کرده بود. او فقط در پی کنترل زنش و تغییر شخصیت او بود و در واقع تلاش می کرد هویت فردی زنش را از او بگیرد، شخصاً عقیده دارم کسانی که خود را احمدی دیگر می دیدند، برایشان نقد این شخصیت دردآور بود. با این حال به اعتقاد برخی ها نیمه پنهان و گروهی دیگر مثل خودم معتقدند «افسانه آه» بهترین فیلم من است. من «افسانه آه» را بیشتر از همه فیلم هایم دوست دارم و امیدوارم روزی دوباره آن را بسازم. من در زمان ساخت این فیلم در سن 27 سالگی پختگی لازم را نداشتم. اگر بخواهم دوباره افسانه آه را بسازم قصه را تغییر نخواهم داد، تنها ساختار را با تجربه هایی که کسب کرده ام پر بار خواهم کرد.

4. بعضی از منتقدین سعی دارند با گروه گرایی و باند بازی ارتزاق کنند. عده ای دیگر هم واقعاً سواد سینمایی ندارند و برخی هم می خواهند با حمله به کارگردانان مطرح، خود را مطرح کنند.  

5. سینمانگار: طرح مسائل زنان در فیلم هایتان از کجا شکل گرفت و ریشه مسائل زنان در فیلم های شما چیست؟  

تهمینه میلانی: از دیدن و تجربه کردن. از دیدن آدمهای اطرافم – از دیدن همکلاسیهای دبیرستان که با فشار خانواده قبل از گرفتن دیپلم به زور شوهر داده می شدند .. از دیدن زنانی که سالها در دادگاههای خانواده برای حضانت فرزند یا طلاق خودشان سرگردانند و ... وگرنه خود من در یک خانواده متوسط رو به بالا بزرگ شده ام ، غم نان نداشتم . پدرم سختگیر نبود و ...

6. افتخار من این است که برای تماشاگر ایرانی، طبقه متوسط مردم فیلم می سازم و همین فیلم در جشنواره های جهانی هم جایزه می گیرد. در حالیکه به فقر و بدبختی هم نمی پردازد، این ها فیلم هایی سروشکل دار و شیک هستند که زندگی مردم قشر متوسط جامعه را روایت می کند.

7. فیلم های من گیشه پسند است و در فروش موفق عمل می کند. فیلم اولم بچه های طلاق هم در گیشه بسیار موفق بود. در «دیگه چه خبر» بدلیل تمایلم به مطرح کردن بحث سنت و مدرنیته به قالب کمیک روی آوردم، که جواب بسیار خوبی داد.

8. ر آن زمان سه خانم بودیم که فیلم سازی می کردیم (رخشان بنی اعتماد و پوران درخشنده). فیلم ها را که دید با من تماس گرفت که چرا «افسانه آه» را به جشنواره من (لوکارنو) نفرستادید. فیلم را به جشنواره دعوت کرد و همان سال فیلم در جشنواره دیده شد. در آنجا ژیل ژاکوب رئیس جشنواره کن با من مصاحبه کرد و بعدها در یک مصاحبه گفت که هدیه من در جشنواره امسال لوکارنو تماشای فیلم «افسانه آه» از یک بانوی جوان ایرانی بود. بعد از آن جشنواره بود که نمایش های بین المللی فیلم شروع شد. و در این دوره بود که من دیگه چه خبر را ساختم. بعدتر که «افسانه آه» از تلویزیون پخش شد سه نفری که هیئت انتخاب فیلم جشنواره فجر بودند با من تماس گرفتند و گفتند که فیلم در نیمه شب برای آنها نمایش داده شده بود و آن را ندیده بودند. یعنی آن فیلم من قربانی نادیده گرفتن شده بود. شخصاً افسانه آه را زیباترین فیلمم می دانم که از سایر فیلم هایم به من نزدیک تر است.

9. اگر فیلمی بسازید و آن فیلم بیننده نداشته باشد، شکست خورده اید. بنابراین از فاکتورهای مختلفی برای جذب تماشاگر استفاده می کنم. بازیگران حرفه ای و محبوب، مدیر فیلمبرداری حرفه یی، طراحی صحنه، دکور مناسب و صد البته قصه ی جذاب و ریتم تند. فرض را بر این می گیریم که عده یی به خاطر علاقه به کارگردان به سینما می آیند و عده یی برای دیدن بازیگر محبوبشان . وقتی عوامل فیلم از فیلم بردار تا صدابردار و تدوینگر و... کاربلد هستند، فیلم دیده می شود. اگر موضوع فیلم هم تماشاگر را درگیر کند همه این ها با هم در خدمت جذب مخاطب فیلم عمل می کند. نکته ای که اهمیت دارد احترام به شعور مخاطب است، اینکه باور کنیم تماشاگر می فهمد، خیلی خوب می فهمد!

10. من فکر می کنم ما در شرایط ویژه ای هستیم که زنان ما حرف های زیادی برای گفتن دارند. در عرصه های دیگر هم ثابت شده که همین طور است. قبولی 60% زنان در کنکور نمی تواند اتفاقی قلمداد شود. فشارهایی که در جامعه بر زنان است او را وادار می کند تا از دریچه هایی وجود خود را ابراز کند. شاید در آن جوامع آنقدر فیلم های خوب زنانه از سوی مردان ساخته می شود که احساس نیازی نکنند. و شاید به دلایل دیگری که من و شما نمی دانیم... من زن های سرزمینم را باهوش، قوی و خوش فکر می دانم.

11. سینمانگار: در مورد فیلمسازان زن که در کشورمان فعالیت می کنند چه نظری دارید؟  

تهمینه میلانی: فیلم هایشان را دنبال می کنم. اخیراً فیلم مونا زندی(عصر جمعه) را دیدم و به نظرم فیلم خوب و تأثیرگذاری بود. «بانوی اردیبهشت» بنی اعتماد را دوست دارم و نوع کار تجربی که در «خون بازی» اجرا کرد برایم جالب توجه بود. از فیلم های درخشنده «رابطه» را بیش تر از همه دوست دارم.

12. من آدمی مستقل هستم و از جایی حمایت نمی شوم. وقتی فیلم توقیف می شود، کاری از دست من ساخته نیست.

http://www.cinemanegar.com/articleview.php?id=1672
Image
همچنین سایت سیمرغ گزارشی از نظرات وی درباره نگاه وی به فمینیسم و نگاه ضد زن سنتی وی منتشر کرده است که نکات قابل توجهی دارد:

1. فیلم هایی که تهمینه میلانی ساخته یک تفاوت عمده با سایر فیلمسازان زن دارد; میلانی تمام تلاش خود را می کند تا در فیلم هایش از حقوق پایمال شده زنان دفاع کند. مساله ای که به گفته خودش همیشه اصلی ترین دغدغه وی بوده است. تسویه حساب شاید کامل ترین بیانیه میلانی دربرابر پدیده مردسالاری است. سنگ بنای این فیلم تقابل حقوق زنان دربرابر مردان در جامعه سنتی است. جایی که حقوق مردها بیش از آنچه درباره زنان تصور می رود; مورد احترام است.  

2. میلانی در پاسخ به این سوال که عده بسیاری از منتقدان و مخاطبان; شما را به عنوان یک فمنیست می شناسند، خودتان هم این مطلب را قبول دارید; می گوید: شاید حق با آنها باشد اما باید از ایشان پرسید که وقتی می گویید فمینیست منظورتان کدام تعریف از این ایسم است. چراکه فمینیست دارای مفاهیم متفاوتی است و بسته به شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و صدالبته جغرافیایی تغییر می کند. همانند کمونیسم، لیبرالیسم و .... من همیشه گفته ام اگر مفهوم فمینیسم آن است که ما درمورد مشکلات روانی، اقتصادی و اجتماعی زنان فعالیت کنیم تا با رفع این مشکلات جامعه را به تعادل و سلامت ببریم با این تعریف بله من یک فمینیست ایرانی هستم.

3. حق حضانت، درس خواندن دخترها، خیانت مرد به همسرش، هویت فردی زنان. مطرح شدن هریک از این موضوعات می تواند ما را در حل مسئله کمک کرده و به تعادل اجتماعی کمک کند برای همین طرح آنها برای جامعه مفید است. میلانی در این راه تلاش می کند تا به دیگران نیز کمک کند. می گوید: اگر کاری از دستم برآید، به اتفاق همسرم آن را انجام می دهم. متاسفانه فیلم های ضدزن بسیاری در سینما ساخته می شود که به نفع جامعه نیست. کافی نگاه کنیم که چند فیلم در سال علیه زنان تحصیل کرده و مدرن ساخته می شود تا نقش زن سنتی و مطیع در جامعه برجسته شود. درست به همین دلیل هم هست که فیلم های علیه زنان و حقوق آنها یا آثاری با تشویق چندهمسری مرتب ساخته می شود.  

4. تعدای از مخاطبان آثار میلانی معتقدند; وی علت بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های جامعه را در عملکرد مردان بد می داند درحالی که همزمان به نقش زنان در این ناهنجاری ها توجه ندارد، اما میلانی که این مطلب را قبول ندارد; می گوید: متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما به زنان نگاه جنسیتی دارند یعنی قبل از آنکه او را انسان ببینند او را ماده می بینند. من در فیلم تسویه حساب مردانی را به تصویر می کشم که باوجود داشتن خانواده، برای خود زنگ تفریحی قائل هستند که آن را در وقت گذرانی با زنان خیابانی می دانند. در تسویه حساب توجه من به زنان قربانی است نه زنانی که برای تفریح به سراغ مردان هوس باز می روند.  

5. نگاهی به کارنامه فیلمسازی تهمینه میلانی نشان می دهد که گاه تغییراتی در دیدگاه ها و مسیرهای او ایجاد شده است. درواقع کارنامه فیلمسازی میلانی را می توان به سه دوره تقسیم کرد: زمانی میلانی فیلم هایی همچون آفسانه آه، بچه های طلاق و دیگه چه خبر را کارگردانی می کند و زمانی به ساخت آثاری همچون دو زن، واکنش پنجم و زن زیادی دست می زند و زمانی فیلم هایی همچون آتش بس و سوپر استار را کارگردانی می کند.
کارگردان نیمه پنهان این تغییر مسیر را طبیعی و ناشی از سیاست های روز جامعه می داند و می گوید: تغییر و سیاست های روز در فیلمسازی ایران بسیار تاثیرگذار است و این تاثیر آنقدر آشکار است که می توان آن را بررسی و ارزیابی کرد. در یک دوره که فضا بازتر بود; فیلم های زنانه تری ساختم، دو زن، واکنش پنجم و زن زیادی محصول این دوران است اما در دوره ای که با ساخت فیلم هایی با موضوعاتی در محوریت زنان مخالفت می شد من به سمت ساخت آتش بس و سوپراستار رفتم. هرچند او منکر نمی شود که ترس از توقیف نیز در این تغییر مسیر نقش داشته است و می گوید: برای من مخاطب مهم است. من فیلم می سازم که مخاطب آن را ببینند نه اینکه توقیف شود برای من توقیف فیلم ارزش نیست. و ادامه می دهد: حتی توقیف تسویه حساب در ساخت سوپراستار تاثیر داشت و اگر تسویه حساب توقیف نمی شد فیلم بعدی ام را در همان زمینه حقوق و مشکلات زنان می ساختم. اما این بدان معنا نیست که فیلم سوپراستار را دوست نداشته باشم.

http://seemorgh.com/culture/culture-news/57308-57308   

منبع: من پرس فارسی 


  • آخرین ویرایش:چهارشنبه 9 دی 1394
  • برچسب ها:سینما ،
نظرات()   
   
san diego attorney
شنبه 30 دی 1396 12:25
This website is great, very excellent as well as full of perfect articles.
https://3gpjizz.mobi
سه شنبه 26 دی 1396 18:42
Kitty lea nude webcam. Sexy Pakistani Nude. Xnxx Sex Rape Video.
specadieta.com
یکشنبه 17 دی 1396 02:44
Great post. I was checking constantly this weblog and I'm impressed!
Very useful information specially the final
phase :) I handle such info much. I used to be seeking this
particular info for a very long time. Thank you and best of luck.
Johny Jackson
شنبه 16 دی 1396 08:09
Greаt article, just whazt Ӏ needed.
http://litswards-shkola.ru/
پنجشنبه 14 دی 1396 21:08
As a result of their efforts, Positive View's events
have received coverage from the 3 global television networks and also have been streamed for online viewing.
It took about 3 months to master the text along with the raucous, discordant (to my ears) "melody. The first lesson you need to learn using your online course is how to read chord charts.
sex toys
جمعه 8 دی 1396 12:34
You can even replace your chosen MP3 music with these in order that even if you're in regards to the gym, you possibly can still
understand interesting points in the book or listen towards
the docs from perform which you must examine.
Contestants worldwide will record songs automatically, or team up into virtual bands of 2-4 musicians, and compete for $5600 in prizes.
This can be very advantageous for your requirements because if you might be
a fast learner, with just a shot, you might learn all that
you wished to quickly and free.
Yceckuxudogy.Mihanblog.Com
پنجشنبه 30 آذر 1396 21:53
The camera may make the brightest of scenes seem like it turned out taken during an eclipse.
Contestants worldwide will record songs independently, or form teams into virtual bands of 2-4 musicians, and compete for $5600 in prizes.

The first lesson you must learn along with your online course is how to read chord charts.
link 188Bet
چهارشنبه 22 آذر 1396 21:38
You can even replace your chosen MP3 music using these to ensure if you
are regarding the gym, you'll be able to still understand interesting points in the book or listen towards docs from perform that you just must examine.
" It was President Theodore Roosevelt who had given it the name of White House in 1901. This can be very advantageous to you personally because if you're fast learner, with just a trial, you could possibly learn all you could wished to effortlessly and free.
asknow horoscope
دوشنبه 20 آذر 1396 17:46
Thanks for this great website. I am trying to read even more articles.
Thank you again!
188bet
دوشنبه 20 آذر 1396 04:25
As a result of their efforts, Positive View's events have received coverage from the 3
global television networks and possess already been streamed
for online viewing. Contestants worldwide will record songs on their own, or get together into virtual bands of
two to four musicians, and compete for $5600 in prizes.

You need a special connector typically termed as a Fire wire or commonly known as as an IEEE 1394 high band connector.
http://boss.sub.ge/user/Nathan9200
جمعه 3 آذر 1396 04:39
Does your website have a contact page? I'm having problems locating
it but, I'd like to send you an e-mail. I've
got some recommendations for your blog you might be interested in hearing.

Either way, great website and I look forward to seeing it grow over time.
http://www.ph-ww.com/userinfo.php?uid=228120
پنجشنبه 2 آذر 1396 23:39
Hi everyone, it's my first pay a visit at this site, and post is truly fruitful in favor of me,
keep up posting these types of content.
Marko
پنجشنبه 2 آذر 1396 21:57
Hello, i feel that i saw you visited my weblog so i came to go back the prefer?.I am
trying to in finding issues to enhance my web site!I assume its ok to use some of your ideas!!
link nha cai m88
چهارشنبه 1 آذر 1396 22:11
As a result of their efforts, Positive View's
events have received coverage from several global television networks and also have recently been streamed for online viewing.
These guides enable you to practice when you are and still have the time for you to do so.
Painting is definitely an authentic gift because of its durability and utility.
Akilah
سه شنبه 30 آبان 1396 19:19
Heya just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the images aren't loading correctly.
I'm not sure why but I think its a linking issue. I've tried it in two different browsers and both show
the same outcome.
forfaits internet
جمعه 26 آبان 1396 03:53
I enjoy your writing style really enjoy this site.
Debora
پنجشنبه 25 آبان 1396 18:06
Ignatius Piazza, the Millionaire Patriot, wants you to see one of the most awe
inspiring reality show series ever, called Front Sight Challenge.
Cherry blossom tattoos represent different things in different cultures.
These art reproductions of paintings printed on canvas sheets
or paper then framed and hung on walls.
ghautoparts.com
چهارشنبه 24 آبان 1396 15:33
I couldn't resist commenting. Very well written!
m88.com
چهارشنبه 24 آبان 1396 11:34
The process begins through the uncomplicated activity
of an account option. There they were, anticipating their forthcoming experience and joyously reliving the
very last one -- Peter, Susan, Edmund, and Lucy, in the guises
of actors William Moseley (now a dashing 20-year-old), Anna Popplewell (a newly minted Oxford freshman), Skandar Keynes (with
vocal octaves much deeper at age 15), and Georgie Henley (approaching teenhood,
an excellent six inches taller than we last saw her). With the number of el
cheapo acoustic guitars being churned out
nowadays you'll probably need somebody you trust
to assist you choose a guitar.
Juli
سه شنبه 23 آبان 1396 23:17
The camera will make the brightest of scenes appear to be it absolutely was taken during an eclipse.
It took about three months to learn the text as well as the raucous, discordant (to my ears) "melody. You need a special connector typically termed as a Fire wire or best known just as one IEEE 1394 high band connector.
home security camera systems outdoor
سه شنبه 23 آبان 1396 07:07
Can you carve out moving deck gate at your house?
link 188bet
یکشنبه 21 آبان 1396 22:29
You can even replace your chosen MP3 music with your
to make sure that if you live concerning the gym, it is possible to still understand interesting
points from the book or listen on the docs from perform
which you need to examine. " It was President Theodore Roosevelt who had given it the name of White House in 1901. This can be very advantageous to you personally just like you might be a fast learner, with just a trial, you might learn whatever you desired to quickly and free.
link m88
یکشنبه 21 آبان 1396 11:51
The camera can make the brightest of scenes appear to be
it turned out taken during an eclipse. These guides allow you to practice when you are and also have the time for you to do so.
Here you are able to shop by theme or browse an entirely selection of themes should you be sill unsure on the to base the party.
Lelio Vieira Carneiro Junior
شنبه 20 آبان 1396 02:26
I think that is among the most important info for me. And
i'm happy studying your article. However should remark on some general issues, The site taste is ideal, the articles is truly great :
D. Good activity, cheers
Felisha
یکشنبه 7 آبان 1396 17:02
Very nice post. I just stumbled upon your blog and
wanted to say that I've truly enjoyed browsing your blog posts.
After all I'll be subscribing to your feed and I hope you write again very
soon!
ladies
جمعه 5 آبان 1396 04:24
Hello this is kinda of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.
I'm starting a blog soon but have no coding know-how so I wanted to get advice from someone with experience.
Any help would be greatly appreciated!
abnehmen mit green coffee
چهارشنبه 3 آبان 1396 02:26
Greetings! I've been following your site for a long time now and finally
got the courage to go ahead and give you a shout out from Lubbock Texas!
Just wanted to tell you keep up the excellent work!
Lonnie
چهارشنبه 3 آبان 1396 02:09
I was suggested this web site by way of my cousin. I am no longer positive whether this
publish is written by way of him as no one else
realize such detailed about my problem. You are incredible!
Thank you!
dle1.prestashop-studio.ru
چهارشنبه 3 آبان 1396 01:29
My brother recommended I might like this blog. He was entirely
right. This post actually made my day. You cann't imagine simply how much time I had spent
for this info! Thanks!
Chu
چهارشنبه 3 آبان 1396 00:35
This info is priceless. When can I find out more?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نمایش نظرات 1 تا 30
آخرین پست ها
html] [/html]